2. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Ten festiwal nie ma jednego tematu. Zamiast go wymyślać i szukać zgodnych z nim spektakli, poszliśmy inną drogą – wybraliśmy przedstawienia, które nam się podobają i które wydają się nam ważne. Mamy nadzieję, że podzielicie Państwo nasz gust.

Tytuły zaprezentowane na 2. Kieleckim Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym są różne, tak jak różnorodne były ostatnie teatralne sezony. Mimo to uważny widz dostrzeże, że mają swoje miejsca wspólne. Podpowiadamy dwa najprostsze tropy. Odys z „Iliady” błąka się, by wreszcie wrócić do domu. Bohaterka „Zapisków z wygnania” błąka się, gdyż została brutalnie wyrzucona z miejsca, gdzie się urodziła i wzrastała. Z kolei bohaterki „Być jak Beata” oraz „Bądź taka, nie bądź taka” łączy fakt, że są kultowymi wokalistkami, których szczyt kariery przypadł na lata 80.

Na jedno z tych przedstawień chcielibyśmy zwrócić Państwa szczególną uwagę. Kiedy na jednym z festiwali po raz pierwszy zobaczyliśmy „Iliadę”, koprodukcję trzech słoweńskich teatrów, porwała nas muzyczna aura tego przedstawienia. Po spektaklu do owacji na stojąco równocześnie podnieśli się krytycy, reżyserzy i widzowie – grupy o zazwyczaj odmiennych poglądach na teatralną estetykę. Ten rzadki widok utwierdził nas w przekonaniu, że warto polskim widzom pokazać „Iliadę” raz jeszcze. Deszcz nagród i lista scen, na których spektakl ten pokazywano, jest niezwykle imponująca a jego reżyser, Jernej Lorenci jest dziś jednym z najważniejszych twórców europejskiego teatru. Warto dodać, że w jego przedstawieniu historia zawarta w dziele Homera nabiera zaskakująco współczesnego wymiaru.

Historia, tyle że znacznie nam bliższa, jest również tematem uhonorowanego wieloma nagrodami monodramu Krystyny Jandy. Bolesna opowieść wypędzonej Żydówki musi zabrzmieć w Kielcach szczególnie boleśnie.

Na koniec celowo zostawiamy spektakl tańca współczesnego, który do Kielc przyjedzie z Hiszpanii. Od lat taniec pojawia się w repertuarach festiwali teatralnych, wzbogacając ich ofertę i oswajając widza z nowymi środkami wyrazu. Mamy nadzieję, że tak stanie się i tym razem.

Marcin Zawada, selekcjoner festiwalu

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.

Kawiarnia festiwalowa:

Patronat medialny:

Echo Dnia

Radio KIELCE

Radio FAMA

Spektakl Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Scenariusz i reżyseria:
Joanna Satanowska
Scenografia:
Anna Adamiak
Kostiumy:
Adriana Kustra
Kierownictwo muzyczne:
Maciej Zakrzewski
Autor zdjęć filmowych:
Przemysław Jękosz
Asystent reżysera:
Karolina Gibki
Inspicjent, sufler:
Krystyna Fudyma

„Bądź taka, nie bądź taka”to spektakl muzyczny, na który składają się nowe aranżacje największych przebojów z repertuaru Kory i zespołu Maanam w wykonaniu Karoliny Gibki, która w wizualizacjach filmowych wciela się w rolę legendarnej wokalistki. Na scenie towarzyszy jej gitarzysta. W spektaklu usłyszmy m. in.: „Stoję, stoję, czuję się świetnie”, „Bądź taka, nie bądź taka”, „Oddech szczura”, „Ta noc do innych jest niepodobna”, „Jesteśmy ze stali”, „Taczi, tacz”, „Nocny Patrol”, „Boskie Buenos”.

Jest rok 1984, wytwórnia Rogot współpracująca wówczas z zespołem Maanam wpada na pomysł, aby zagrali oni na zjeździe młodzieży komunistycznej w Sali Kongresowej. Gościem specjalnym ma być premier Związku Radzieckiego Nikołaj Ryżkow. Kora musi podjąć decyzję o udziale w koncercie, licząc się z konsekwencjami w przypadku odmowy.

Spektakl w reżyserii Joanny Satanowskiej to nie tylko opowieść o jednej z najbardziej barwnych postaci polskiej sceny muzycznej, ale także o godnej naśladowania postawie niezłomności, bezkompromisowości i konsekwencji w walce z przeciwnościami losu, systemem i politycznymi naciskami oraz własnymi słabościami. Scenariusz spektaklu powstał na podstawie książki „Kora, Kora. A planety szaleją” Kamila Sipowicza (Wydawnictwo Agora S.A., wydanie III na podstawie książki Olgi Jackowskiej i Kamila Sipowicza „Kora i Maanam. Podwójna linia życia” z 1998 r.)

Obsada:
Wiktoria Czubaszek, Anna Gabrysz, Helena Hajkowicz, Agata Jakoniuk, Joanna Kowalska, Monika Stanek, Tomasz Ostach,Tomasz Tywoniuk, Kornel Sadowski, Jędrzej Wielecki

W filmie wykorzystanym w spektaklu wystąpili:
Karolina Gibki – Kora
Aleksander Fiałek – Marek
Marcin Hycnar – Sławek (dziennikarz)
Ireneusz Pastuszak – Antoni (agent Kory)
Tomasz Piasecki – Bogumił (kierowca busa)
Tomasz Wiśniewski – Kamil

Teatralne starcie z Korą.
Jolanta Drużyńska, RADIO KRAKÓW

Koncertowa część spektaklu zadowoli nawet bardzo wybredne ucho.

Beata Stelmach-Kutrzeba, NIEZALEŻNOŚĆ I MUZYKA

Czas trwania: 60 min., bez przerwy

Premiera: 11 lutego 2018

Gramy: 22.10. godz. 19.00

Duża Scena Teatru im. Stefana Żeromskiego

fot. Paweł Topolski

Teatr Współczesny w Szczecinie

Pomysł:Piotr Domalewski
Scenariusz:Piotr Domalewski, Żelisław Żelisławski
Dramaturgia:Żelisław Żelisławski
Reżyseria:Magda Miklasz
Aranżacje muzyczne i przygotowanie wokalne:
Tomasz Lewandowski
Scenografia:Mirek Kaczmarek
Kostiumy:Hanka Podraza
Wideo:Kamila Paradowska
Reżyseria światła:Piotr Nykowski
Charakteryzacja:Sylwia Kaźmierowska-Kowalik
Asystent reżysera:Magdalena Wrani-Stachowska

Muzyczne show jakiego jeszcze nie było. Spektakl, który wzruszył i rozbawił do łez samą Beatę Kozidrak. Zachwyt publiczności budzą aranżacje hitów BAJMU i przezabawne kreacje aktorskie, nadające im nowe, często zaskakujące znaczenie. W teatrze wszystko jest możliwe, nawet najbardziej niepozorny emerytowany policjant, zakonnica czy właściciel bistra z kebabem mogą „być jak Beata”. Zapraszamy zwyczajne dziewczyny, estradowe bestie i skromnych wrażliwców, wszystkich – zadowolimy nawet najbardziej wymagających. Jeśli jesteś sobą i spełniasz marzenia, to możesz wszystko – także „być jak Beata”! Przyjdź i się przekonaj.

Obsada: Maria Dąbrowska, Magdalena Wrani-Stachowska, Arkadiusz Buszko,Maciej Litkowski
oraz Jacek Piątkowski, Tomasz Stępień i Bartłomiej Makuła

ze specjalnym udziałem Katarzyny Kossak

muzyka na żywo: Tomasz Lewandowski (instrumenty klawiszowe),Paweł Rozmarynowski (bas, moog), Waldemar Zieliński (gitara), Kuba Fiszer (perkusja)

Mistrzowskie wykonanie za sprawą połączenia sił twórczych i pomysłowości realizatorów.
Mike Urbaniak, VOGUE

Czas trwania: 140 minut, bez przerwy

Premiera: 2 lutego 2019

Gramy: 25.10. godz. 19.00

Duża Scena Teatru im. Stefana Żeromskiego

fot. Monika Stolarska

Koproducenci: SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom

Reżyseria: Jernej Lorenci

Adaptacja: Jernej Lorenci, Matic Starina, Eva Mahkovic

Iliada jest sceniczną konstrukcją epopei Homera. Reżyser i twórcy nie zdecydowali się na podjęcie próby wykreowania wizualnego arcydzieła, zamiast tego przy współpracy z względnie niewielką liczbą aktorów (12), postawili na słowo mówione, rytm i daktyliczny heksametr; a także akompaniujące narracji obrazowanie dźwiękiem. Spektakl składa się z dwóch części. W pierwszej adaptacja wiernie podąża za opowieścią Homera, powoli rozciąga przed widzem trzy światy Iliady: Greków, Trojan i bogów. W drugim akcie widzimy obrazy rzezi wojny trojańskiej – wszystkie bitwy są podobne, ofiary zawsze pozostają ofiarami i stają się uniwersalnym symbolem – krwawą konsekwencją działań zbrojnych.

Obsadę stanowią najlepsi aktorzy Narodowego Teatru Słowenii i Miejskiego Teatru w Lublanie.

Obsada:

ACHILLES: Jure Henigman

TETYDA: Tamara Avguštin

PARYS: Aljaž Jovanović

HEFAJSTOS: Gregor Luštek

HEKTOR: Marko Mandić

BRYZEJDA: Zvezdana Novaković

HERA: Jette Ostan Vejrup

HELENA: Mia Skrbinac

ZEUS: Matej Puc

PATROKLES: Blaž Setnikar

PRIAM: Janez Škof

AGAMEMNON: Primož Pirnat

Nagrody:

Nagroda POLITYKI za najlepszą reżyserię na XLIX Festiwalu BITEF w Belgradzie

Nagroda publiczności na XLIX Festiwalu BITEF w Belgradzie

Nagroda dla najlepszej aktorki, dla Jette Ostan Vejrup na L Festiwalu Teatralnym Borštnikovosrečanje w Słowenii

Nagroda dla najlepszego zespołu na L Festiwalu Teatralnym Borštnikovosrečanje w Słowenii

Nagroda za reżyserię świateł dla Pascala Mérata na L Festiwalu Teatralnym Borštnikovosrečanje w Słowenii

Grand Prix XXIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT w Toruniu

Nagroda dziennikarzy i krytyków na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym KONTAKT w Toruniu

Nagroda RADIO GRA za najlepszą oprawę dźwiękową  dla  Branko Rozmana oraz wykonawców spektaklu na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym KONTAKT w Toruniu

Aktorzy traktują sytuacje rozgrywające się na scenie jak drzwi do świata niemal nieskończonych możliwości, pozwalając muzyce na żywo i całemu światu wizualnemu ewoluować na naszych oczach.
Andrew Haydon, THE GUARDIAN

Czas trwania: 180 min., 1 przerwa

Premiera: 24 stycznia 2015

Gramy: 27.10. godz. 19.00

Duża Scena Teatru im. Stefana Żeromskiego

fot. Peter Uhan

hiszpańska grupa Iron Skulls Co

Reżyseria & choreografia: Iron Skulls Co

Światła: Petar Tanev

Performerzy: Luis Muñoz, Facundo Martin, Adrián Vega, Moisés “Moe”, Héctor Plaza “Buba” & Diego Garrido.

Synestezja reprezentuje postapokaliptyczną wizję świata. W eksperymentalnym  tańcu formuje się grupa złożona z ocalonych. Rozpoczynają podróż w poszukiwaniu poczucia bezpieczeństwa. Elementy hip-hopu, akrobatyki  i tańca współczesnego stapiają się kreując język, w którym zaciera się linia pomiędzy tym, co ludzkie i zwierzęce. Spektakl  zaprasza widza do zanurzenia się w grę sensorycznych zakłóceń.

Nagrody:

I miejsce w  I Konkursie Scenicznym Tańców Miejskich Certamen Hop

Nagroda publiczności  na Międzynarodowych  XXVII Targach Teatralnych i Tanecznych, Huesca

Najlepszy debiutujący zespół taneczny na Targach Sztuk Ulicznych UMORE AZOKA

Nagroda HIP-HOP  w Międzynarodowym Konkursie Choreografii, Burgos – Nowy York

Nagroda Publiczności  na Festiwalu Dziesięciu Zmysłów, Walencja

Zamaskowana trupa Żelaznych Czaszek atakuje scenę z widowni w ich żołnierskiej Sinestezji (…) W widowisku wykorzystuje się efekty sceniczne i gra na emocjach.

Sanjoy Roy, THE GUARDIAN

Czas trwania: 50 min.

Premiera: 7 czerwca 2014

Gramy: 23.10. godz. 19.00

Duża Scena Teatru im. Stefana Żeromskiego

fot.Vicente R

 

Teatr Polonia w Warszawie

Adaptacja: Magda Umer i Krystyna Janda
Reżyseria: Magda Umer
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki
Realizacja dźwięku: Michał Cacko
Projekcje: Radosław Grabski
Producent wykonawczy i asystentka reżysera: Ewa Ratkowska

„Zapiski z wygnania” to bardzo osobiste wspomnienia Sabiny Baral, dwudziestoletniej emigrantki roku 1968, która wyjechała razem z rodzicami.

„Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów, z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (…). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj. I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”.

Obsada: Krystyna Janda i Janusz Bogacki

zespół muzyczny na żywo: Tomasz Bogacki (gitara), Mateusz Dobosz/Paweł Pańta (kontrabas), Bogdan Kulik (perkusja), Marek Zebura (skrzypce)

Nagrody:

Nagroda aktorska w XXIV Ogólnopolskim Konkursie  na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Nagroda główna na XVII Festiwalu Prapremier Nie/Podległa w Bydgoszczy

Najlepsza aktorka XXIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi

Nagroda główna na XIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni

Nagroda publiczności na XIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni

Grand Prix LIX Kaliskich Spotkań Teatralnych

Nagroda im. Cypriana Norwida

„Zapiski z wygnania”  to najważniejszy spektakl,

jaki kiedykolwiek firmowała Krystyna Janda.

Łukasz Drewniak

Czas trwania: 100 minut, bez przerwy

Premiera: 9 marca 2018

Gramy: 28.10. godz. 19.00

Duża Scena Teatru im. Stefana Żeromskiego

fot. Katarzyna Kural-Sadowska