1. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

 

Głównym tematem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Kielcach będzie młody człowiek w obliczu ważnego wyboru życiowego. Wchodzenie w dorosłość rzadko odbywa się „bezkarnie”. Wkraczający w zawód aktorzy „Český’ego díplomu” mierzą się z ustrojem totalitarnym i Czechosłowacją lat 60. Warszawskie „roz/CZAROWANIE” przywołuje świat dziecięcych marzeń i baśni i konfrontuje to z doświadczeniem dorosłości. W węgierskim przedstawieniu młodzież z rosyjskiej szkoły w Biesłanie jest świadkiem napadu terrorystycznego. Robiąca międzynarodową karierę sztuka „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” Doroty Masłowskiej mówi o biedzie i wykluczeniu, jakiego doznają udający dla zabawy biedaków Dżina i Parcha. Wygłup wymyka się spod kontroli i przestaje być czczą zabawą.

Zupełnie inny będzie spektakl z warszawskiego Och-Teatru Krystyny Jandy. „Prapremiera dreszczowca” to doskonała farsa o tworzeniu przedstawienia teatralnego w wykonaniu amatorów. Grają ich oczywiście zawodowi aktorzy!

„Český díplom”

Reżyseria i opracowanie muzyczne:
Piotr Ratajczak
Reżyseria formy:
Wojciech Brawer
Współpraca dramaturgiczna:
Joanna Kowalska
Dramaturgia ruchu:
Arkadiusz Buszko
Muzyka:
Mateusz Winsław
Scenografia i kostiumy:
Marianna Lisiecka
Asystent reżysera:
Hubert Waljewski

Spektakl inspirowany m.in. reportażami Mariusza Szczygła.

„Český díplom” to próba spojrzenia na czechosłowacką historię XX wieku poprzez opowieść o kilku niezwykłych postaciach z jej kultury i polityki. Krótkie historie, ledwie okruchy biografii, pokazują nam czeski świat i jego skomplikowaną historię w różnych, często tragikomicznych barwach.
Owe historie niezwykłych bohaterów – ekscentrycznych artystów, ludzi zmiażdżonych przez system komunistyczny, rewolucjonistów – starają się podważyć stereotyp Czechosłowacji jako sielskiej krainy dobrotliwych ludzi spędzających życie w karczmie, pijących piwo i zagryzających knedlikiem. Przyglądając się czechosłowackiej historii i mentalności, próbując ją zrozumieć, staramy się dostrzec w odbitym zwierciadle naszą kondycję społeczną.
Marta Kubisova – popularna piosenkarka zniszczona przez system, Lida Baarova – aktorka kolaborująca z nazistami, Otokar Svec – nieszczęśliwy autor największego pomnika Stalina w Europie, Jan Palach – polityczny samobójca, płonąca pochodnia, a nawet Blondynka z filmu Miłość blondynki, to tylko niektóre z opisanych postaci z czechosłowackiego świata. A poza tym, to jest dyplom… Český díplom… I to jest najważniejsze… Ahoj!

Obsada:
Wiktoria Czubaszek, Anna Gabrysz, Helena Hajkowicz, Agata Jakoniuk, Joanna Kowalska, Monika Stanek, Tomasz Ostach,Tomasz Tywoniuk, Kornel Sadowski, Jędrzej Wielecki

Czas trwania: 120 min, bez przerwy

Premiera: 17 lutego 2018

fot. w galerii
Michał Olszewski, Maja Piotrowska

Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields
„Prapremiera dreszczowca”

Tłumaczenie: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Grzegorz Warchoł
Scenografia i kostiumy: Maciej Preyer
Światło: Waldemar Zatorski
Dźwięk: Radosław Grabski
Asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Jan Malawski

Obsada:
Izabela Dąbrowska, Patrycja Szczepanowska, Tomasz Drabek, Adam Krawczuk, Andrzej Pieczyński, Rafał Rutkowski, Maciej Wierzbicki oraz Jan Malawski (głos)

 

Prapremiera dreszczowca to adaptacja sztuki, która w Londynie święci tryumfy jako The Play That Goes Wrong.

Zabawna opowieść o amatorskim teatrze, o tym, że wszystko, co złe, może zdarzyć się właśnie w dniu premiery… Komedia o aktorach i ich pracy, o kulisach teatru, o mechanizmach i kłopotach tworzenia iluzji. Wykładowcy i studenci pewnej uczelni prowadzą grupę teatralną i zamierzają wystawić napisaną w latach 20. XX w. sztukę o tajemniczym morderstwie. Zbliżają się do premiery, ale wszystko idzie nie tak, jak powinno. Nieszczęśliwe wypadki, które tylko teoretycznie mogłyby mieć miejsce, zdarzają się wszystkie, jeden po drugim. Pech, brak profesjonalizmu, lekkomyślność obsługi i trema aktorów, doprowadzają do istnego pandemonium, widzowie zaś raz po raz doprowadzani są do płaczu ze śmiechu… Czy aktorzy i widzowie dotrwają do ukłonów?

Czas trwania: 75 minut, bez przerwy
Premiera: 5 marca 2015

fot.  w galerii Luka Łukasiak

„#[+#@!? (słowo na G)”

Dramaturgia: Magdalena Drab
Reżyseria: Grzegorz Grecas
Aranżacja przestrzeni i kostiumy: Agnieszka „Alex” Aleksiejczuk,
Drugi scenograf: Jan Głąb
Muzyka: Tymoteusz Witczak
Realizacja nagrań audio: Krzysztof Grębski
Warsztaty: Żenia Aleksandrowa, Monika Wolińska
Kierownik produkcji: Piotr „Melchior” Torchała

Obsada: Jerzy Górski, Paulina Mikuśkiewicz, Adam Michał Pietrzak, Malwina Rusów, Maciej Rabski

 

 

Słowo na „G” stanie się jednym z aktorów rozgrywającego się na terenie szkoły spektaklu, gdzie nauczyciele i uczniowie walczą ze sobą na definicje rzeczonej sytuacji. Wynikiem tego starcia będzie model – protokół postępowania, który towarzyszyć będzie bohaterom jeszcze na długo po otrzymaniu świadectwa z czerwonym paskiem.

Za 45 minut, na ostatniej godzinie lekcyjnej odbędzie się konfrontacja dyrekcji, wychowawczyni i trójki uczniów oskarżonych o g… Choć właściwie to nikt do końca nie potrafi opowiedzieć o tym, co się wydarzyło. W spektaklu rozgrywającym się symultanicznie w pustej klasie i pokoju nauczycielskim zegary nieubłaganie tykają. Wśród prawdopodobnych wersji wydarzeń i możliwych algorytmów postępowania wszystkim powoli wymyka się „ktoś”. Nieobecna bohaterka, która od dnia „incydentu” nie wróciła do domu.

Czas trwania spektaklu: 90 minut, przerwa
Czas trwania warsztatu: 90 minut
Premiera: 14 września 2017

fot. w galerii Tobiasz Papuczys

„roz/CZAROWANIE”

Reżyseria: Anna Wieczur-Bluszcz
Tekst: Grzegorz Staszak
Scenografia i kostiumy: Ewa Gdowiok
Asystentka reżyserki: Diana Zamojska
Muzyka na żywo: Joanna Kamińska / Paulina Żurawik
Konsultacje choreograficzne: Kamil Wawrzuta
Realizacja scenografii: Leszek Piątkowski, Wiktor Korzeniewski
Charakteryzacja: Beata Rółkowska, Kasia Wilk, Agata Król, Olga Lolka Dackiewicz, Ali Kosoian-Koźbielska
Wykonanie graficzne tatuażu: Agnieszka Do Van
Produkcja charakteryzatorska: Alicja Przybysz
Wykonanie i czesanie peruk: Beata Mrozek, Joanna Wasilewska
Konsultacje perukarskie: Jaga Hupało

Obsada:  Karolina Bacia, Łukasz Borkowski, Jakub Hojda, Małgorzata Kowalska, Diana Zamojska

„Dawno, dawno temu” oraz „żyli długo i szczęśliwie” to zdania zapisane w pamięci każdego z nas. Baśnie uczyły w dzieciństwie o sile miłości, przyjaźni i odwagi. Nawet te przepełnione okrucieństwem podpowiadały, że cierpieć będą tylko ci, którzy zgrzeszyli. Nawet te zwieńczone śmiercią głównego bohatera zostawiały nadzieję, że gdzieś po drugiej stronie czeka go piękna nagroda.

„roz/CZAROWANIE” rozciąga się między czułym wspomnieniem lat dziecięcych a bolesnym doświadczeniem dorosłości. Zadaje pytania o sens świata baśni. Świata, w którym każda dziewczynka musi się położyć i czekać na pocałunek obcego mężczyzny, aby stać się „prawdziwą” kobietą. Świata, w którym każdy chłopiec musi przemierzyć las i położyć mieczem nieprzyjaciół, aby stać się „prawdziwym” mężczyzną. Świata, w którym nie możemy być takimi dziewczynkami i takimi chłopcami, jakimi byśmy w głębi serca pragnęli. Czy w takim świecie „szczęśliwe zakończenie” jest w ogóle możliwe?

Czas trwania: 85 min., bez przerwy

Premiera: 23 lutego 2018

fot.  w galerii Tomek Słupski

„Ciemności inspirowane Jądrem ciemności Josepha Conrada”

Reżyseria: Monika Strzępka
Tekst inspirowany „Jądrem ciemności” Josepha Conrada: Paweł Demirski
Scenografia, kostiumy: Arek Ślesiński
Muzyka: Tomasz Sierajewski
Fot. Bartek Sadowski
Ruch sceniczny: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Światło i projekcje: Jakub Lech
Asystentka reżyserki: Sara  Bustamante – Drozdek,
Asystenci reżyserki: Andrzej Błażewicz (AST), Paweł Sablik (AST)

Obsada: Magda Grąziowska, Joanna Kasperek, Anna Kłos-Kleszczewska, Andrzej Konopka, Jacek Mąka, Tomasz Schimscheiner

Opowiadanie Josepha Conrada będące inspiracją dla Francisa Forda Coppoli do nakręcenia „Czasu apokalipsy”, nie traci na aktualności. Zakusy, by stworzyć imperium totalitarne i wyzyskiwanie słabszych – to wciąż rzeczywistość wielu regionów świata. – Systemy polityczne, zanim zabuksują się na śmierć, potrafią wspaniale negować swoją agonię. Czy nam się to podoba, czy nie, jałowość systemu mogą ujawnić działania przeciwko jego głównym wartościom. Żeby to się stało, trzeba przestać kolonizować rzeczywistość i zobaczyć, jaką naprawdę jest – mówią o spektaklu
jego twórcy. Monika Strzępka i Paweł Demirski to dziś jedni z najważniejszych przedstawicieli teatru zaangażowanego w Polsce. O ich pozycji świadczą liczne nagrody: Paszport „Polityki”, Gwarancja Kultury za spektakl „Bitwa Warszawska 1920”, indywidualne nagrody Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Boska Komedia” w Krakowie.

Koprodukcja z Teatrem Imka

Premiera: 13 stycznia 2018

Czas trwania: 90 min., bez przerwy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu CONRAD 2017.

 

„Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku”

Autor: Dorota Masłowska
Reżyseria: Paweł Świątek
Scenografia i kostiumy: Marcin Chlanda

 

Obsada: Igor Chmielnik, Monika Janik, Krzysztof Kluzik, Wojciech Marcinkowski, Marta Turkowska

Tragikomiczny dramat Doroty Masłowskiej „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” opowiada o współczesnej Polsce widzianej oczyma dwójki tytułowych bohaterów. Parcha i Dżina poznają się na imprezie tematycznej zorganizowanej pod hasłem „bieda”, w czasie której zaczynają udawać imigrantów. Otrzeźwienie przychodzi, kiedy pozbawieni dokumentów, telefonu i pieniędzy znajdują się w środku nocy w lesie, z którego nie mają jak się wydostać. Lekkomyślny żart staje się początkiem pełnej przygód i przedziwnych spotkań podróży powrotnej do Warszawy, której finału nikt nie jest w stanie przewidzieć.

Premiera: 23 września 2017

Czas trwania: 100 min., bez przerwy

fot. Piotr Stępień

„Carly Wijs”
„My / Oni”

Dramaturgia:
Bence BÍRÓ
Asystent:
Hajni TÓTH
Asystent reżysera:
Zsuzsi SZAKÁCS
Reżyseria:
Balázs Benő FEHÉR
Produkcja:
Tibor ORLAI
Obsada:
Lili László, Benett Vilmányi

Chłopak i dziewczyna. Pierwszy dzień szkoły. 35 terrorystów. Oblężenie szkoły w Biesłanie w 2004 roku.

Oblężenie szkoły w Biesłanie rozpoczęło się 1 września 2004 roku, trwało trzy dni i polegało na wzięciu tysiąca stu zakładników – w tym 777. dzieci. Kryzys rozpoczął się kiedy grupa uzbrojonych islamskich terrorystów, głownie Inguszów i Czeczenów, zajęła szkołę nr 1 w Biesłanie.
Terroryści kierowani byli przez czeczeńskiego dowódcę Szamila Basajewa, który zażądał uznania niepodległości Czeczenii i wycofania z niej rosyjskich wojsk. Trzeciego dnia oblężenia, rosyjskie siły bezpieczeństwa sforsowały budynek przy użyciu czołgów, pocisków rakietowych i broni ciężkiej.

Zabito 334 osoby w tym 186 dzieci.

Kooproducja Szentendrei Teátrum, FÜGE oraz Orlai Productions

Czas trwania: 60 min, bez przerwy

Premiera: 21 czerwca 2018 Szentendre
26 września 2018 Budapest

fot. w galerii Attila TAKÁCS

„Matria” przybiera postać ojczyzny i stawia pytania o to, jak mierzyć się ze sprawami rodzinnymi, w które wpisuje się hiszpańska wojna domowa. Co należy pamiętać, o czym zapomnieć, co wybaczyć? Jaka jest rola matek, których synowie ponieśli śmierć sprzeciwiając się totalitaryzmowi?