Przejdź do treści Przejdź do nawigacji

RECENZJE

Feta z okazji 150 urodzin

27.08.2016

Posumowaniem obchodów roku Żeromskiego było wystawienie przez kielecki teatr „Dziejów grzechu” oraz dyskusja, której celem była odpowiedź na pytanie: czy twórczość pisarza jest ciągle żywa? Wzięli w niej udział Łukasz Drewniak (prowadzący) – krytyk teatralny, prof. Krystyna Duniec, prof. Dariusz Trześniowski, Lech Raczak – reżyser, współtwórca Teatru Ósmego Dnia, Marek Mikos – krytyk teatralny, prof. Stanisław Żak oraz aktorzy – odtwórcy głównych ról głośnej ekranizacji „Dziejów grzechu” z 1975 roku – Grażyna Długołęcka i Olgierd Łukaszewicz. Debatę poprzedził happening, podczas którego dyrektor Szczerski przebrany za Stefana Żeromskiego nakazał wyprowadzenie socrealistycznego pomnika patrona z foyer. Choć popiersie literata opierało się, zostało z holu usunięte. Na miejsce monumentalnej i dumnej w swym wyrazie rzeźby, odsłonięty został portret pisarza pędzla Sławomira Golemca. Tym, którzy uważają Żeromskiego za tradycję i pomnik literatury, pomnik ten chciano zburzyć. Przeczytano pikantne fragmenty dzienników jubilata. Pokazano Żeromskiego jako rozpustnika, syfilityka, jednym słowem obdartego z patetycznej dostojności w jaką został ubrany przez system szkolnictwa i PRL-owską propagandę. Taki obrót sprawy wyszedł jednak chyba mu na dobre. W czasie debaty mówiono o tym, że choć Żeromski porusza uniwersalne tematy (jak najbardziej współczesne) to jednak jego ozdobny młodopolski język (zwłaszcza w obszernych opisach) jest trudny do przebrnięcia dla dzisiejszego czytelnika. Prelegenci wytypowali „Różę”, „Dzieje grzechów”, „Dzienniki” i „Przedwiośnie” jako te dzieła, które ciągle inspirują współczesnych. Premiera „Dziejów grzechu” w nurt Żeromskiego skandalisty się wpisuje, choć wbrew obawom nie szokuje, aż tak jak szokowała powieść czy ekranizacja tego dzieła.
Agata Kulik : PROJEKTOR

Link do źródła: http://www.projektorkielce.pl/

Logo Biuletynu Informacji Publicznej