Przejdź do treści Przejdź do nawigacji

HISTORIA

powrót do historii
Za „złote czasy kieleckiej sceny uważa się lata 1952 -1958, kiedy kierowali nią Irena i Tadeusz Byrscy. Teatr był wtedy najważniejszym z ośrodków regionalnych w kraju. Powstały tu takie głośne przedstawienia....

Irena i Tadeusz Byrscy

1958-1952

Za „złote czasy” kieleckiej sceny uważa się lata 1952 – 1958, kiedy kierowali nią Irena i Tadeusz Byrscy. Teatr był wtedy najważniejszym z ośrodków regionalnych w kraju. Powstały tu takie głośne przedstawienia, jak: prapremiera „Pluskwy” Włodzimierza Majakowskiego w reżyserii Byrskiej, prapremiera „Kaliguli” Alberta Camusa w reżyserii Byrskiego oraz wspólnie wyreżyserowany „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego. Za dyrekcji Byrskich, w Kielcach występowało wielu wybitnych aktorów, m.in.: Anna Ciepielewska, Irena Jun, Stanisław Niwiński. Byrscy zrealizowali marzenie o własnej szkole aktorskiej; od 1 października 1955 roku rozpoczęła działalność pierwsza w Polsce, trzyletnia szkoła średnia kształcąca aktorów – Studium Teatralne. Przyjęto 26 spośród 434 kandydatów. Studium ukończyło 18. aktorów, m.in. Andrzej Antkowiak, piosenkarka Joanna Rawik, czy późniejsza aktorka Teatru Żeromskiego, Regina Redlińska. Wykładali tu, m.in. Władysław Tatarkiewicz, Bohdan Korzeniewski, Jacek Woszczerowicz. W tym samym czasie uruchomiono w kieleckim teatrze małą scenę. Zasługą Byrskich jest także tworzenie wokół teatru środowiska ludzi zainteresowanych kulturą. Organizowali spotkania Klubu Teatralnego, na które zapraszali takie sławy, jak: Stanisław Jerschina, Artur Sandauer, czy Tadeusz Kantor.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej