Opowieści lasku wiedeńskiego

Ödön von Horváth

Opowieści lasku wiedeńskiego

Reżyseria: Michał Kotański
Tłumaczenie: Karolina Bikont
Scenografia: Barbara Hanicka
Ruch sceniczny: Cezary Tomaszewski
Muzyka: Lubomir Grzelak
Kostiumy: Arek Ślesiński
Reżyseria światła: Damian Pawella
Konsultacja dramaturgiczna: Radosław Paczocha
Asystentki reżysera: Małgorzata Jakubowska, Ewa Rucińska

najbliższe spektakle

pokaż wszystkie

Dramat „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” Ödöna von Horvatha powstał na przełomie wieków XIX i XX, ale są powody, by w drugiej dekadzie XXI wieku tę historię przypomnieć. To historia Marianny, kobiety, która zakochała się – wbrew woli ojca i otoczenia. Następstwa tej miłości są tragiczne. Nie do końca jednak  autorowi chodzi o Mariannę; „on zdaje się ostrzegać przed doktryną, która zastępuje życie, doktryną, która przestaje być czuła na złożoność i nieoczywistość wpisaną w nasze losy i świat. Doktryną, która zamiast tolerancji, oferuje nam tylko własne wyjątki od reguły” – pisze we wstępnym artykule do programu Radosław Paczocha.

Spektakl dyplomowy studentów IV r. Wydziału Aktorskiego

„Opowieści lasku wiedeńskiego” pokazują katalog wszystkich antynowoczesnych nostalgii. Mamy tu wielopokoleniową „świętą rodzinę” („ukochany wnuk”, „stara matka”, „kochająca babcia”, „troskliwy ojciec”, „niewinna córka”, która zresztą bardzo szybko zmienia się w „córkę niewdzięczną”, a zaraz potem w „kobietę upadłą”). Wszystkie te formuły, które wszyscy dobrze znamy i sami powtarzamy bez przekonania w czasie upiornych świątecznych obiadków zostają bardzo szybko odarte z całej ich ujutnej słodyczy. „Ukochany wnuczek” okrada własną babcię metodą „na wnuczka”. Wyciągając od niej wszystkie uciułane pieniądze i obstawiając bez powodzenia „koniki”. „Kochająca babcia” okazuje się nieprzyjemną zdemenciałą staruchą, która nienawidzi wnuka i córki za to, że raz na zawsze wyrwali się spod jej władzy. A „stara matka” wymusza na synu poczucie winy, kiedy nie może już spełnić wiecznego marzenia wszystkich matek – upchnąć swego chłopczyka z powrotem do łona, bo ten stał się niewdzięcznym bachorem szukającym opieki innych kobiet.
(…)

Cezary Michalski
(całość do przeczytania w Gazecie Teatralnej)

Czas trwania: 150 min., 1 przerwa

MATKA/HELENA: Oliwia Nazimek

BABKA/CIOTKA 1: Paulina Sobiś

VALERIE: Weronika Kowalska

MARIANNA: Kamila Banasiak

EMMA/BARONOWA/STARSZA PANI/DZIEWCZYNA/CIOTKA 2: Emilia Korsak

ALFRED: Franciszek Szumiński

ERYCH: Maciek Grubich/Daniel Namiotko (III rok WA)

ROTMISTRZ/SPOWIEDNIK/GŁOS ROZSĄDKU: Jan Marczewski

OSKAR/KONFERANSJER: Jakub Sasak

FERDYNAND/HAWLICZEK/MR AMERIKA: Jędrzej Bigosiński

CZARODZIEJ: Jan Niemczyk

e-teatr Kręci się

Radio Kielce Dzisiejsze opowieści

Gazeta Wyborcza Kielce My nadal chcemy tak żyć

Teatr dla Was Lasek wiedeński dawniej i dziś

Echo Dnia Po premierze

PREMIERA
Bilet normalny I miejsca 60. 00 zł
Bilet normalny II miejsca 50. 00 zł
Bilet specjalny 10. 00 zł
Wejściówki 20. 00 zł

SPEKTAKL
Bilet normalny I miejsca 50. 00 zł
Bilet normalny II miejsca 30. 00 zł
Bilet ulgowy I miejsca 25. 00 zł
Bilet ulgowy II miejsca 20. 00 zł
Bilet zbiorowy normalny (grupy zorganizowane) 35. 00 zł
Bilet zbiorowy ulgowy (uczniowie, emeryci, studenci) 20. 00 zł
Bilet zbiorowy normalny z bonifikatą 35. 00 zł
Bilet z karnetem teatralnym 25. 00 zł
Wejściówka 15. 00 zł

galeria

  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
  • Opowieści lasku wiedeńskiego
    Opowieści lasku wiedeńskiego
zdjęcia Krzysztof Bieliński