Wiele działo się podczas sezonu 2021/2022. Skupmy się przede wszystkim na premierach i innych najważniejszych wydarzeniach

                Urodzinami Danuty Stenki zakończyliśmy 3. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny.  Na scenie wystąpił także, między innymi, Jan Englert, a na widowni zasiedli inni prawdziwi mistrzowie  -  piłkarze Vive Kielce. Zaprezentowaliśmy w sumie 12 tytułów. Gościliśmy 10 zespołów: z Gdańska, Gniezna, Katowic, Legnicy, Lublany, Lublina, Słupska, Torunia i Warszawy. Debiut powieściowy Mateusza Pakuły o tytule „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję", którego obszerne fragmenty zinterpretował zespół Teatru, sprowokował do ważnej dyskusji wielu widzów.

W trakcie festiwalu odbyła się premiera „Zarazy” na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. Z krainy lodu i ognia przyjechała – by przygotować swój drugi spektakl w kieleckim teatrze – Islandka Una Thorleifsdottir. Reżyserka słynie ze swojej dobrej organizacji. Aktorzy byli gotowi do premiery na dwa tygodnie przed jej datą. Mieli więc okazję do porządnego utrwalenia tekstu. A my złapaliśmy oddech po pandemii – do Teatru mogły wrócić spotkania widzów z twórcami, czyli premiery studenckie.

W listopadzie Miesięcznik "Teatr" opublikował ankietę krytyków „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2020/2021”. Wśród wyróżnionych spektakli znalazła się „Klątwa rodziny Kennedych” oraz dwie nasze koprodukcje powstałe we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie!    

100 razy pojawił się na scenie Antoni Wzięty ze swoimi  „Szalonymi nożyczkami”, nim do Kielc znów zawitał Jerzy Bończak. Tym razem jako reżyser zachęcał nas,  by nie dopuszczać do rutyny w związkach miłosnych. Może być przecież tyle pomysłów na… „Prezent  urodzinowy”

"Król Mięsopust" miał dwóch reżyserów. Jerzy Bończak przygotowywał aktorów, Michał Kotański czuwał nad kształtem wizualnym i wymową przedstawienia. Aktorzy zaś mierzyli się z ośmiozgłoskowcem Jarosława Marka Rymkiewicza.

W naszym repertuarze nie mogło zabraknąć spektakli dla widzów z Ukrainy. Z tłumaczeniem prezentowaliśmy „Opowieści  z Narni” dla dzieci, a dla dorosłych „Lorettę”, „Króla Mięsopusta” oraz „Prezent urodzinowy”. W Międzynarodowym Dniu Teatru przed naszą siedzibą pojawił się napis Dieti, na znak solidarności z Teatrem w Mariupolu.

W podsumowaniach artystycznych roku 2021 dużo dobrego mówiło i pisało się w Polsce o naszej „Klątwie Kennedych”.

Ponad 25 tysięcy dzieci z 522 szkół w całym kraju obejrzało „Opowieści z Narnii” za sprawą Internetowego Teatru dla szkół.

„Klątwa rodziny Kennedych” Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina została zakwalifikowana do finału 27. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Główna nagroda aktorska powędrowała do Karoliny Staniec, odtwórczyni roli Rosemary Kennedy. Jolanta Janiczak została wyróżniona za tekst dramatu. Podczas 27. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych oraz 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych pokazano „Zarazę” w reżyserii Uny Thorleifsdottir. Zdjęcia dokumentujące "Expirię" w choreografii Agnieszki Kryst (koprodukcja z Nowym Teatrem w Warszawie) autorstwa Maurycego Stankiewicza zostały uznane za najlepsze na 7. Konkursie Fotografii Teatralnej.
 
Marcin Liber zaangażował do spektaklu "Ale z naszymi umarłymi" niemal cały zespół Teatru. Zombie opanowały widownię, widzów zapraszając do zagrania głównej roli na scenie. Aktorom towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Nagrobki.
 
W maju zespół artystyczny i administracyjny wyjechał na Islandię. W Teatrze Narodowym w Reykajviku odbył się cykl warsztatów. Na czarnej plaży i w otoczeniu lodowców aktorzy pozowali do profesjonalnej sesji zdjęciowej. Wyjazd był częścią projektu realizowanego w związku z remontem i poszerzeniem oferty kulturalnej; dofinansowanym z funduszy EOG.
 
Ostatnia premiera opowiadała o chimerycznym królu-łabędziu, który marzył o życiu w bajce. Co mógł czuć główny bohater „Ludwiga”? - tak bardzo chciał dowiedzieć się reżyser Jan Jeliński, że z ekipą twórców wyruszył do Bawarii. Na projekcjach wideo w spektaklu można oglądać niedostępne w Internecie, wnętrza zamku Neuschwanstein, będącego pierwowzorem zamknu Disneya.
 
 Z radością przyjęliśmy wiadomość o dodatkowym wsparciu finansowym remontu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które pozwoliło na zakup kamienicy sąsiedniej i jej przebudowę. Dzięki dotacji w wysokości 13, 8 mln zł Teatr dostał możliwość stania się nie tylko jednym z najpiękniejszych budynków teatralnych w Polsce, ale również takim o najlepszych rozwiązaniach scenicznych i technologicznych. Dziękujemy także jednostce organizacyjnej Teatru, czyli  Samorządowi Województwa Świętokrzyskiego, na którego wsparcie Teatr zawsze może liczyć.