Jacek Mąka

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Aktor był związany z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku od 1984 roku. Współpracował z teatrami polskimi i zagranicznymi: Nowym w Łodzi, Polskim w Bydgoszczy, La Comedie de Saint Etienne, Théâtre de la Colline, Théâtre de la Tempête, Théâtre Ouvert, Théâtre Gérard Philipe à Saint-Denis, Théâtre National de Strasbourg we Francji. W Teatrze im. S. Żeromskiego zadebiutował rolą w „Zachodnim wybrzeżu” Bernard-Marie Koltèsa w reżyserii Kuby Kowalskiego.

Najważniejsze role:

  • Stary Myszka, Amazarak, Lew w „Baśni o wężowym sercu” na podst. powieści Radka Raka, reż. Marcin Liber, 2024
  • Jón w „Helgi, syn Jóna” Tyrfingura Tyrfingssona, reż. Marta Streker, 2024
  • Książę Wincencjo w „Miarce za miarkę" Williama Szekspira, reż. Dan Jemmett, 2023
  • Producent filmowy, Übermatka, duch zmarłej matki Hersha, wódz z plemienia Navajo w „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina w Sacramento w stanie Kalifornia” Ishbel Szatrawskiej, reż. Łukasz Kos, 2023
  • Ciekocki, filolog w „Uciekła mi przepióreczka” Stefana Żeromskiego, reż. Michał Kotański, 2022
  • Alfons Frankenstein, ojciec Wiktora i Williama; Niewidomy, ojciec Agaty i Feliksa we „Frankensteinie” w adapt. Huberta Sulimy, reż. Jędrzej Piaskowski, 2022
  • Richard Wagner w „Ludwigu” Jana Jelińskiego, reż. Jan Jeliński, 2022
  • w „Ale z naszymi umarłymi” na podst. książki Jacka Dehnela, reż. Marcin Liber, 2022
  • Gęba, dworzanin w „Królu Mięsopuście” Jarosława Marka Rymkiewicza, reż. Jerzy Bończak i Michał Kotański, 2022
  • Bob w "Prezencie urodzinowym" Robina Hawdona, reż. Jerzy Bończak, 2021
  • William Smith w "Klątwie rodziny Kennedych" Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin, 2021
  • Raffaele, odźwierny (dusza mroczna) w "Och, te duchy" Eduardo De Filippo, reż. Dan Jemmett, 2020
  • Leonid Gajew w „Wiśniowym sadzie” Antona Czechowa, reż. Krzysztof Rekowski, 2019
  • Aslan w „Opowieściach z Narnii” C.S. Lewisa, reż. Gabriel Gietzky, 2019
  • Werle w „Dzikiej kaczce” Henrika Ibsena, reż. Franciszek Szumiński, 2019
  • Casparus van Houten, asystent księdza, klient 3w „≈[prawie równo]” Jonasa Hassena Khemiriego, reż. Una Thorleifsdottir, 2019
  • Pan Jaskóła w „Widnokręgu” Wiesława Myśliwskiego, reż. Michał Kotański, 2019
  • Edward Wurzel, handlarz antykami w „Szalonych nożyczkach” Paula Pörtnera, reż. Jerzy Bończak, 2018
  • Mikołaj w „Bemie. Powrót człowieka-armaty” Macieja Łubieńskiego, reż. Michał Walczak, 2018
  • Książę w „Jak Wam się podoba” Williama Szekspira, scen. Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski, reż. Maja Kleczewska, 2018
  • Orgon w „Świętoszku” Moliera, reż. Ewa Rucińska, 2018
  • Kurtz 2 w „Ciemnościach” Pawła Demirskiego, reż. Monika Strzępka, 2017
  • Maurycy Koch w „Zachodnim wybrzeżu” Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Kuba Kowalski, 2016
  • Pieszy w „Kochanych pieniążkach” Ray’a Cooney’a, reż. Stefan Freidmann, (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2016)
  • Szef w „Opowieściach o zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenka, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2015)
  • Józef K. w „Procesie” Franza Kafki, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2014)
  • Anioł Stróż w „Kochankowie nie z tej ziemi” Pam Valentine, reż. Piotr Urbaniak (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2012)
  • w „Żeglarzu” Jerzego Szaniawskiego, reż. Maciej Kowalewski (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2012)
  • Ojciec w „Być jak Kazimierz Deyna” Radosława Paczochy, reż. Michał Kotański (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2012)
  • w „Farsie mistrza Pathelina”, reż. Hassan Kassi Kouyaté (La Comedie de Saint Etienne, 2011)
  • Pan Jourdain w „Mieszczanin szlachcicem” Moliera, reż. Zbigniew Lesień (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2011)
  • w “Ashes to Ashes” Harolda Pintera, reż. Yves Bombay (La Comedie de Saint Etienne, 2010)
  • w „Makbecie” Müllera, reż. Jean-Claude Berutti (La Comedie de Saint Etienne, 2010)
  • Wojewoda w „Mazepie” Juliusza Słowackiego, reż. Krzysztof Prus (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2009)
  • Pan Griffin w „Dzikich żądzach” Johna Tobiasa, reż. Stefan Friedmann (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2008)
  • w „Teatrze Bruno Schulza” Brunona Schulza, reż. Andrzej Maria Marczewski (Studio Teatr Mentalny w Warszawie, 2008)
  • Książę Himalaj w „Operetce” Witolda Gombrowicza, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2008)
  • w “La Maison Brûlée” Augusta Strindberga, reż. Aurélia Guillet (Théâtre National de Strasbourg, 2007)
  • w “Do Damaszku” Augusta Strindberga, reż. Robert Cantarella (Théâtre de la Colline, 2004)
  • Harpagon w „Skąpcu” Moliera, reż. Jacek Andrucki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2004)
  • Ignacy (Ojciec i Król) w „Ślubie” Witolda Gombrowicza, reż. Krzysztof Prus (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2003)
  • w “Jak wam się podoba” Williama Szekspira, reż. Jean Yves Ruf (MC93 Bobigny, 2003)
  • w “Silures” William Szekspira, reż. Jean Yves Ruf (MC93 Bobigny, 2003)
  • Szatan, Papież, Pierwszy Młodzieniec, Car w „Kordianie” Juliusza Słowackiego, reż. Linas Marijus Zaikauskas (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2002)
  • George w „Za rok o tej samej porze” Bernarda Slade’a, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2002)
  • w “Sur la grande-route” Antoniego Czechowa, reż. Antoine Caubet (Théâtre Gérard Philipe à Saint-Denis, 2002)
  • Czepiec w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2001)
  • Makbet w „Makbecie” Williama Szekspira, reż. Jacek Andrucki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2001)
  • Prof. Abraham Van Helsing w „Draculi” Brama Stokera, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2000)
  • Autor, Pimko w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza, reż. Andrzej Maria Marczewski (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1999)
  • Cześnik w „Zemście” Aleksandra Fredry, reż. Tomasz Grochoczyński (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1999)
  • Hrabia w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1998)
  • w “Les Gens déraisonnables sont en voie de disparition” Petera Handke, reż. Christophe Perton (Théâtre de la Colline, 1998)
  • Adwokat Waschutz w „Ja jestem Żyd z Wesela” Romana Brandstaettera, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1997)
  • w “Hamlecie” Williama Szekspira, reż. Robert Cantarella (Théâtre de Gennevilliers, 1997)
  • w “Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, reż. Stanislas Nordey (Théâtre Nanterre-Amandiers, 1996)
  • w “Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa, reż. Robert Cantarella (Théâtre de la Tempête, 1996)
  • w “Ambulansie” Gregory’ego Mottona, reż. Antoine Caubet (Théâtre Gérard Philipe à Saint-Denis, 1995)
  • w “Le Renard du Nord” Noëlle’a Renaude’a, reż. Robert Cantarella (Théâtre Ouvert, 1995)
  • Ubu w „Ubu król, czyli Polacy” Alfreda Jarry’ego, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1995)
  • Don Juan w „Don Juan, czyli Kamienny gość” Moliera, reż. Robert Cantarella (Teatr Nowy w Łodzi, 1992)
  • W „Bogu” Woody’ego Allena, reż. Marek Mokrowiecki (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1990)
  • Siemion Siemionowicz Podsiekalnikow w „Samobójcach” Nikołaja Erdmana, reż. Wojciech Adamczyk (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1989)
  • Jean w „Pannie Julii”, reż. Ryszard Krzyszycha (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1986)
  • Tartuffe w „Świętoszku” Moliera, reż. Maciej Dzienisiewicz (Teatr Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1985)
  • Jan w „Ciotuni” Aleksandra Fredry, reż. Wanda Laskowska (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, 1982)
  • Koryfeusz w „Królu Edypie” Sofoklesa, reż. Gustaw Holoubek (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 1982)

Jako reżyser:

  • „Drugi pokój” Zbigniewa Herberta (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 2008)
  • „Spowiedź szaleńca” Augusta Szaniawskiego (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, 1988)

Nagrody:

  • Dzika Róża Dziennikarzy, 2022
  • Dzika Róża Dziennikarzy, 2019
  • Srebrny Krzyż Zasługi, 2002
  • Czterokrotnie Srebrna Maska – nagroda Płockiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru