Warsztaty recenzenckie dla młodzieży
prowadzenie Michał Centkowski/3. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Po warsztatach
Analiza scenicznych środków wyrazu, ćwiczenie umiejętności opisywania przedstawień teatralnych i umieszczania ich w szerokim spektrum zjawisk artystycznych – m.in. takie zadania postawił przed młodzieżą licealną uczestniczącą w warsztatach recenzenckich krytyk teatralny Michał Centkowski. Zajęcia odbyły się w ramach 3. Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego.
Przed warsztatami osiemnaścioro młodych ludzi zostało zaproszonych przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach do obejrzenia jednej z ostatnich kieleckich premier – „Klątwy rodziny Kennedych” Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina. To właśnie ten spektakl stał się podstawą do opisania teatralnych wrażeń i przeżyć, a wstępem do części praktycznej zajęć były rozmowy o krytyce teatralnej, jej genezie, rodzajach recenzji, częściach przedstawienia poddawanych ocenie. W ramach ćwiczeń Michał Centkowski, krytyk na co dzień współpracujący z tygodnikiem „Newsweek Polska”, zaproponował uczestnikom m.in. obejrzenie i zrelacjonowanie fragmentów spektakli „H.” w oparciu o szekspirowskiego „Hamleta” w reżyserii Jana Klaty oraz „Koń, kobieta i kanarek” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka czy opis gatunków teatralnych na podstawie zdjęć ze spektakli.
Efektem warsztatów będą recenzje przedstawienia „Klątwa rodziny Kennedych”, które młodzi autorzy będą mogli zgłosić do organizowanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach cyklicznego konkursu „Napisz do nas o nas”.
Michał Centkowski
Rocznik 1988. Kulturoznawca, absolwent Uniwersytetu Śląskiego. W latach 2012-2014 publikował recenzje w ramach Nowej Siły Krytycznej Instytutu Teatralnego. Publikował także w Dwutygodniku.com, artPapierze, miesięczniku „Teatr”. Od 2013 roku jest członkiem komisji „Złotych Masek” Województwa Śląskiego. Od 2014 roku jest recenzentem teatralnym tygodnika „Newsweek Polska”. Laureat VI edycji Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego dla Młodych Krytyków. Juror „Paszportów Polityki” w dziedzinie Teatru. Mieszka w Katowicach, ale ogląda spektakle w całej Polsce i na najważniejszych scenach europejskich.