Beata Pszeniczna

Związana jest z kielecką sceną od sezonu teatralnego 2004/05. Wcześniej grała w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie.

Jej najważniejsze role to:

  • Pompej, rajfur na usługach Pani Przewalskiej; Marianna, narzeczona Angela w „Miarce za miarkę" Williama Szekspira, reż. Dan Jemmett (2023)
  • Ida, siostra Dawida, übermatka, duch zmarłej matki Hersha w „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina w Sacramento w stanie Kalifornia” Ishbel Szatrawskiej, reż. Łukasz Kos (2023)
  • Karolina Frankenstein, matka Wiktora i Williama; Baronowa Barbara von Krüdener; Mucha Stefania; Sędzia we „Frankensteinie” w adapt. Huberta Sulimy, reż. Jędrzej Piaskowski (2022)
  • w „Ale z naszymi umarłymi” na podst. książki Jacka Dehnela, reż. Marcin Liber (2022)
  • Belinda, dama księżniczki w „Królu Mięsopuście” Jarosława Marka Rymkiewicza, reż. Jerzy Bończak i Michał Kotański (2022)
  •  Liz w "Prezencie urodzinowym" Robina Hawdona, reż. Jerzy Bończak (2021)
  • siostra Mary w "Klątwie rodziny Kennedych" Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2021)
  • Armida, jego żona (dusza smutna) w "Och, te duchy" Eduardo De Filippo, reż. Dan Jemmett (2020)
  • Bobrowa w „Opowieściach z Narnii” C.S. Lewisa, reż Gabriel Gietzky (2019)
  • Pracownica pośredniaka, Coach w „≈[prawie równo]” Jonasa Hassena Khemiriego, reż. Una Thorleifsdottir (2019)
  • Ewelina Poncka w „Widnokręgu” Wiesława Myśliwskiego, reż. Michał Kotański (2019)
  • Barbara Markowska, fryzjerka w „Szalonych nożyczkach” Paula Pörtnera, reż. Jerzy Bończak (2018)
  • Madame Sztok w „Prędko, prędko…” na podst. utworów Aleksandra Fredry, reż. Mikołaj Grabowski (2018)
  • Księżna Maria Romanowa w „Rasputinie” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2017)
  • Monika Pons w „Zachodnim wybrzeżu” Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Kuba Kowalski (2016)
  • Kamińska w „Szalbierzu” György Spiró, reż. Paweł Aigner (2016)
  • Garbuska we „Wszyscy chcą żyć” Hanocha Levina, reż. Dawid Żłobiński (2016)
  • Ilona w „Hrabinie Batory” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2015)
  • Pacjentka Zakładu w „Kordianie” Juliusza Słowackiego, reż. Piotr Szczerski (2015)
  • Aniela w „Dziejach grzechu” Stefana Żeromskiego, reż. Michał Kotański (2014)
  • Duch Zetempówki w „Hemar. Poeta przeklęty” insc. i reż. Piotr Szczerski (2014)
  • Wdowa Trzecia we „Wdowach/Reaktywacji” S. Mrożka, reż. Piotr Szczerski (2013)
  • Joanna Bez Numeru w „Carycy Katarzynie” J. Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2013)
  • Margaret  w „Kotce na gorącym blaszanym dachu” T. Williama, reż. Katarzyna Deszcz (2013)
  • Świerszcz, Arlekin w „Pinokiu” Carla Collodiego, reż. B. Wyszomirski (2012)
  • Pani de Volanges w „Niebezpiecznych związkach” Ch.Laclosa, reż. R.Rychcik (2012)
  • Sally Maddox w „Mężczyzna wart zachodu” R. Friedman, reż. Piotr Szczerski (2011)
  • Smeraldina w „Słudze dwóch panów” P. Turriniego, reż. B.Wyszomirski (2011)
  • Mama w „W imię ojca i syna” Szymona Bogacza, reż. Piotr Ziniewicz (2011)
  • Ciotka w „Białym małżeństwie” T. Różewicza, reż. Weronika Szczawińska (2010)
  • Monika w „Nocą na pewnym osiedlu” Herberta Bergera, reż. Piotr Sieklucki (2008)
  • Superwajzorka w „Zabić superwajzora jak 14 tysięcy kurczaków” Łukasza Rippera, reż. Dawid Żłobiński (2008)
  • Marta w „Bolerze” Pavla Kohouta, reż. Piotr Szczerski (2008)
  • Pani Kmitowa w „Dziadach” A. Mickiewicza wg S. Wyspiańskiego, reż. Piotr Jędrzejas (2007)

Nagrody

  • 2023 Świętokrzyska Nagroda Kultury II stopnia
  • Nagroda Fundacji im. Edwarda Kusztala