Joanna Kasperek
W Teatrze S. Żeromskiego jest od 2005 roku; studiowała w Akademii Teatralnej w Białymstoku, wcześniej związana była z Towarzystwem Wierszalin.
Najważniejsze role:
- Skórwieszadło, kat; Franciszka, zakonnica, Pani Przewalska, rajfura w „Miarce za miarkę" Williama Szekspira, reż. Dan Jemmett (2023)
- Gladys Steinberg, aktorka, übermatka, duch zmarłej matki Hersha w „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina w Sacramento w stanie Kalifornia” Ishbel Szatrawskiej, reż. Łukasz Kos (2023)
- Księżniczka Celina Sieniawianka w „Uciekła mi przepióreczka” Stefana Żeromskiego, reż. Michał Kotański (2022)
- Mary Wollstoncraft we „Frankensteinie” w adapt. Huberta Sulimy, reż. Jędrzej Piaskowski (2022)
- Cosima Wagner w „Ludwigu” Jana Jelińskiego, reż. Jan Jeliński (2022)
- w „Ale z naszymi umarłymi” na podst. książki Jacka Dehnela, reż. Marcin Liber (2022)
- Roberto w „Królu Mięsopuście” Jarosława Marka Rymkiewicza, reż. Jerzy Bończak i Michał Kotański (2022)
- Doktor Rieux w „Zarazie” Neila Bartletta na podst. „Dżumy” Alberta Camusa, reż. Una Thorleifsdottir (2021)
- Rose Kennedy w "Klątwie rodziny Kennedych" Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2021)
- Matka Paula w "Wiosennej bujności traw" Michała Siegoczyńskiego, w reżyserii Michała Siegoczyńskiego (2020)
- w „Schwarzcharakterkach” Martyny Wawrzyniak, reż. Remigiusz Brzyk (2020)
- Lubow Raniewska w „Wiśniowym sadzie” Antona Czechowa, reż. Krzysztof Rekowski (2019)
- Biała Czarownica w „Opowieściach z Narnii” C.S. Lewisa, reż Gabriel Gietzky (2019)
- w „Hańbie” Johna Maxwella Coetzeego, reż. Maciej Podstawny (2019)
- w „Psychozie” Magdy Kupryjanowicz, reż. Tomasz Węgorzewski (2019)
- Freja w „≈[prawie równo]” Jonasa Hassena Khemiriego, reż. Una Thorleifsdottir (2019)
- Matka w „Widnokręgu” Wiesława Myśliwskiego, reż. Michał Kotański (2019)
- Pani Dąbek, Dama ze sfer w „Szalonych nożyczkach” Paula Pörtnera, reż. Jerzy Bończak (2018)
- Sylwiusz w „Jak Wam się podoba” Williama Szekspira, scen. Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski, reż. Maja Kleczewska (2018)
- Joanna w „1946” Tomasza Śpiewaka, reż. Remigiusz Brzyk (2017)
- Caryca Aleksandra Romanowa w „Rasputinie” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2017)
- ,Cecylia w „Zachodnim wybrzeżu” Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Kuba Kowalski (2016)
- Justine Ross/Alison Woolley w „Harper” Simona Stephensa, reż. Grzegorz Wiśniewski (2016)
- Hrehorowiczowa w „Szalbierzu” György Spiró, reż. Paweł Aigner (2016)
- Kobieta w czerwieni w „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” Świetlany Aleksijewicz, reż. Elżbieta Depta (2016)
- Klara w „Hrabinie Batory” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2015)
- ŻONA 4 w „Lordach. Lordzie Kantorze/ Lordzie Milordzie/ Lordzie Herlingu” Mateusza Pakuły, reżyseria Eva Rysová, Mateusz Pakuła (2015)
- Jadwiga w „Dziejach grzechu” S. Żeromskiego, reż. Michał Kotański (2014)
- Forsedes w „Jakisiu i Pupcze” Hanocha Levina; inscenizacja i reżyseria Piotr Szczerski (2014)
- Athena Sinclair w „Hotelowych manewrach…” McKeevera, reż. Mirosław Bieliński (2013)
- Elżbieta Romanowna w „Carycy Katarzynie” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2013)
- Liliput Facetka, Kobieta Hibakusza, Troskliwy Miś Beksa, Lana Del Rey w „Mój niepokój ma przy sobie broń” Mateusza Pakuły, reż. Julia Mark (2013)
- Markiza de Merteuil „Niebezpieczne związki” Choderlos de Laclos, reż. Radosław Rychcik (2012)
- Żona „Moja Abba” Tomasz Man, reż. Tomasz Man (2012)
- Izabela „Joanna Szalona;Królowa” J. Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2011)
- Królowa Gertruda „Hamlet” W. Szekspir, reż. Radosław Rychcik (2011)
- Matka „Białe małżeństwo” T. Różewicz, reż. W. Szczawińska (2010)
- Pani Kapuleti w „Romeo i Julia” W. Szekspir, reż. J. Wernio (2010)
- Bromia w „Mąż zdradzony czyli Amfitrion” Paluta, reż. B. Hussakowski (2009)
- Śmierć we „Wdowach” S. Mrożka, reż. Piotr Szczerski (2007)
- Matka w „Macicy” Marii Wojtyszko, reż. Piotr Szczerski (2007)
- Olga w „Trzech siostrach” wg Czechowa, reż. Natasha Brook (Teatr Polonia w Warszawie) (2006)
- Anna „Przed sklepem jubilera” wg Karola Wojtyły, reż. Piotr Szczerski (2005)
- Bi „Hundebar” P. Nowakowskiego, reż. Monika Strzępka (2005)
- Ona „Hotel pod Aniołem” (projekt), reż. Piotr Cieplak (Fabryka Trzciny w Warszawie, 2004)
- Matka Jezusa „Historia o narodzeniu Jezusa na Dworcu Centralnym”, reż. Piotr Cieplak (Teatr Montownia, 2003)
- Kobieta „Hotel pod Aniołem”, reż. Piotr Cieplak (Wrocławski Teatr Współczesny, 2002)
- Listonosz „Historia Jakuba” wg S. Wyspiańskiego, reż. Piotr Cieplak (Wrocławski Teatr Współczesny, 2001)
- Kobieta „Angels Hotel” (projekt Hotel Europa), reż. Piotr Cieplak (Kabelwerke – Wiedeń, 2000)
- Miłosierna „Historia o Miłosiernej czyli testament psa”, reż. Piotr Cieplak (Teatr Rozmaitości w Warszawie) (1999)
- Mari-Gaila „Słowa Boże” wg Ramona del Valle- Inclana, reż. Piotr Tomaszuk (Teatr Rozmaitości w Warszawie, 1998)
- Kłoska „Prawiek i inne czasy” wg Olgi Tokarczuk, reż. Sebastian Majewski (Towarzystwo Wierszalin, 1997)
- Lea „Dybuk” wg A’Nskiego, reż. Michael Greegs (Towarzystwo Wierszalin, 1997)
- Kostucha „Medyk” wg Gustawa Morcinka (Towarzystwo Wierszalin, 1996)
- Cyganicha „Głup” wg Piotra Tomaszuka (Towarzystwo Wierszalin, 1996)
- Zośka Wariatka w recitalu pod tym samym tytułem (Towarzystwo Wierszalin,1995)
- Młoda „Klątwa” wg S. Wyspiańskiego (Towarzystwo Wierszalin, 1995)
- Aktorka „Olbrzym” wg Philippea Dorina (Towarzystwo Wierszalin, 1994)
- Viviana „Merlin” wg Tadeusza Słobodzianka (Towarzystwo Wierszalin, 1993)
- Dziewczyna „Turlaj Groszek” wg Tadeusza Słobodzianka (Towarzystwo Wierszalin, 1993)
Nagrody
- 2023 Dzika Róża Publiczności
- 2022 Dzika Róża Publiczności
- 2020 Dzika Róża Publicczności
- 2019 Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis
- 2014 Dzika Róża Publiczności
- 2014 nagroda aktorska na XVIII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie za rolę Forsedes w spektaklu „Jakiś i Pupcze”
- 2013 Dzika Róża Publiczności
- 2011 Dzika Róża Dziennikarzy