Joanna Kasperek

W Teatrze S. Żeromskiego jest od 2005 roku; studiowała w Akademii Teatralnej w Białymstoku, wcześniej związana była z  Towarzystwem Wierszalin.

Najważniejsze role:

  • Skórwieszadło, kat; Franciszka, zakonnica, Pani Przewalska, rajfura w „Miarce za miarkę" Williama Szekspira, reż. Dan Jemmett (2023)
  • Gladys Steinberg, aktorka, übermatka, duch zmarłej matki Hersha w „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina w Sacramento w stanie Kalifornia” Ishbel Szatrawskiej, reż. Łukasz Kos (2023)
  • Księżniczka Celina Sieniawianka w „Uciekła mi przepióreczka” Stefana Żeromskiego, reż. Michał Kotański (2022)
  • Mary Wollstoncraft we „Frankensteinie” w adapt. Huberta Sulimy, reż. Jędrzej Piaskowski (2022)
  • Cosima Wagner w „Ludwigu” Jana Jelińskiego, reż. Jan Jeliński (2022)
  • w „Ale z naszymi umarłymi” na podst. książki Jacka Dehnela, reż. Marcin Liber (2022)
  • Roberto w „Królu Mięsopuście” Jarosława Marka Rymkiewicza, reż. Jerzy Bończak i Michał Kotański (2022)
  • Doktor Rieux w „Zarazie” Neila Bartletta na podst. „Dżumy” Alberta Camusa, reż. Una Thorleifsdottir (2021)
  • Rose Kennedy w "Klątwie rodziny Kennedych" Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2021)
  • Matka Paula w "Wiosennej bujności traw" Michała Siegoczyńskiego, w reżyserii Michała Siegoczyńskiego (2020)
  • w „Schwarzcharakterkach” Martyny Wawrzyniak, reż. Remigiusz Brzyk (2020)
  • Lubow Raniewska w „Wiśniowym sadzie” Antona Czechowa, reż. Krzysztof Rekowski (2019)
  •  Biała Czarownica w „Opowieściach z Narnii” C.S. Lewisa, reż Gabriel Gietzky (2019)
  • w „Hańbie” Johna Maxwella Coetzeego, reż. Maciej Podstawny (2019)
  • w „Psychozie” Magdy Kupryjanowicz, reż. Tomasz Węgorzewski (2019)
  • Freja w „≈[prawie równo]” Jonasa Hassena Khemiriego, reż. Una Thorleifsdottir (2019)
  • Matka w „Widnokręgu” Wiesława Myśliwskiego, reż. Michał Kotański (2019)
  • Pani Dąbek, Dama ze sfer w „Szalonych nożyczkach” Paula Pörtnera, reż. Jerzy Bończak (2018)
  • Sylwiusz w „Jak Wam się podoba” Williama Szekspira, scen. Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski, reż. Maja Kleczewska (2018)
  • Joanna w „1946” Tomasza Śpiewaka, reż. Remigiusz Brzyk (2017)
  • Caryca Aleksandra Romanowa w „Rasputinie” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2017)
  • ,Cecylia w „Zachodnim wybrzeżu” Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Kuba Kowalski (2016)
  • Justine Ross/Alison Woolley w „Harper” Simona Stephensa, reż. Grzegorz Wiśniewski (2016)
  • Hrehorowiczowa w „Szalbierzu” György Spiró, reż. Paweł Aigner (2016)
  • Kobieta w czerwieni w „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” Świetlany Aleksijewicz, reż. Elżbieta Depta (2016)
  • Klara w „Hrabinie Batory” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2015)
  • ŻONA 4 w „Lordach. Lordzie Kantorze/ Lordzie Milordzie/ Lordzie Herlingu” Mateusza Pakuły, reżyseria Eva Rysová, Mateusz Pakuła (2015)
  • Jadwiga w „Dziejach grzechu” S. Żeromskiego, reż. Michał Kotański (2014)
  • Forsedes w „Jakisiu i Pupcze” Hanocha Levina; inscenizacja i reżyseria Piotr Szczerski (2014)
  • Athena Sinclair w „Hotelowych manewrach…” McKeevera, reż. Mirosław Bieliński (2013)
  • Elżbieta Romanowna w „Carycy Katarzynie” Jolanty Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2013)
  • Liliput Facetka, Kobieta Hibakusza, Troskliwy Miś Beksa, Lana Del Rey w „Mój niepokój ma przy sobie broń” Mateusza Pakuły, reż. Julia Mark (2013)
  • Markiza de Merteuil „Niebezpieczne związki” Choderlos de Laclos, reż. Radosław Rychcik (2012)
  • Żona „Moja Abba” Tomasz Man, reż. Tomasz Man (2012)
  • Izabela „Joanna Szalona;Królowa” J. Janiczak, reż. Wiktor Rubin (2011)
  • Królowa Gertruda „Hamlet” W. Szekspir, reż. Radosław Rychcik (2011)
  • Matka „Białe małżeństwo” T. Różewicz, reż. W. Szczawińska (2010)
  • Pani Kapuleti w „Romeo i Julia” W. Szekspir, reż. J. Wernio (2010)
  • Bromia w „Mąż zdradzony czyli Amfitrion” Paluta, reż. B. Hussakowski (2009)
  • Śmierć we „Wdowach” S. Mrożka, reż. Piotr Szczerski (2007)
  • Matka w „Macicy” Marii Wojtyszko, reż. Piotr Szczerski (2007)
  • Olga w „Trzech siostrach” wg Czechowa, reż. Natasha Brook (Teatr Polonia w Warszawie) (2006)
  • Anna „Przed sklepem jubilera” wg Karola Wojtyły, reż. Piotr Szczerski (2005)
  • Bi „Hundebar” P. Nowakowskiego, reż. Monika Strzępka (2005)
  • Ona „Hotel pod Aniołem” (projekt), reż. Piotr Cieplak (Fabryka Trzciny w Warszawie, 2004)
  • Matka Jezusa „Historia o narodzeniu Jezusa na Dworcu Centralnym”, reż. Piotr Cieplak (Teatr Montownia, 2003)
  • Kobieta „Hotel pod Aniołem”, reż. Piotr Cieplak (Wrocławski Teatr Współczesny, 2002)
  • Listonosz „Historia Jakuba” wg S. Wyspiańskiego, reż. Piotr Cieplak (Wrocławski Teatr Współczesny, 2001)
  • Kobieta „Angels Hotel” (projekt Hotel Europa), reż. Piotr Cieplak (Kabelwerke – Wiedeń, 2000)
  • Miłosierna „Historia o Miłosiernej czyli testament psa”, reż. Piotr Cieplak (Teatr Rozmaitości w Warszawie) (1999)
  • Mari-Gaila „Słowa Boże” wg Ramona del Valle- Inclana, reż. Piotr Tomaszuk (Teatr Rozmaitości w Warszawie, 1998)
  • Kłoska „Prawiek i inne czasy” wg Olgi Tokarczuk, reż. Sebastian Majewski (Towarzystwo Wierszalin, 1997)
  • Lea „Dybuk” wg A’Nskiego, reż. Michael Greegs (Towarzystwo Wierszalin, 1997)
  • Kostucha „Medyk” wg Gustawa Morcinka (Towarzystwo Wierszalin, 1996)
  • Cyganicha „Głup” wg Piotra Tomaszuka (Towarzystwo Wierszalin, 1996)
  • Zośka Wariatka w recitalu pod tym samym tytułem (Towarzystwo Wierszalin,1995)
  • Młoda „Klątwa” wg S. Wyspiańskiego (Towarzystwo Wierszalin, 1995)
  • Aktorka „Olbrzym” wg Philippea Dorina (Towarzystwo Wierszalin, 1994)
  • Viviana „Merlin” wg Tadeusza Słobodzianka (Towarzystwo Wierszalin, 1993)
  • Dziewczyna „Turlaj Groszek” wg Tadeusza Słobodzianka (Towarzystwo Wierszalin, 1993)

Nagrody

  • 2023 Dzika Róża Publiczności
  • 2022 Dzika Róża Publiczności
  • 2020 Dzika Róża Publicczności
  • 2019 Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis
  • 2014 Dzika Róża Publiczności
  • 2014 nagroda aktorska na XVIII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie za rolę Forsedes w spektaklu „Jakiś i Pupcze”
  • 2013 Dzika Róża Publiczności
  • 2011 Dzika Róża Dziennikarzy