Spotkajmy się przez chwilę na neutralnym gruncie i radujmy wspólnie, wspominając wyjątkowy sezon 2024/2025 Rzeczpospolita Miłości - a mamy powody do dumy!

Jak już wiecie, w minionym sezonie wróciliśmy do naszej historycznej siedziby pod adresem Sienkiewicza 32, która dla nas wszystkich jest wyjątkowym miejscem. Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa zabytkowego obiektu była możliwa dzięki łączonym środkom funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego oraz EOG i RPO.

Fot. Karpati&Zarewicz

 

Sezon rozpoczęliśmy magicznym koncertem na dziedzińcu Teatru, gdzie przy nastrojowych brzmieniach i poetyckich tekstach islandzkiej wokalistki Sóley przekroczyliśmy granice Rzeczpospolitej Miłości

Siedem premier:

  1. Baśń o wężowym sercu na podstawie powieści Radka Raka, w adaptacji Michała Kmiecika i reżyserii Marcina Libera 
  2. MITOLOGIA. Nie chce mi się nic nie robić duetu Daria Kubisiak i Weronika Krówka – produkcja wyłoniona w Otwartym Naborze im. Ireny i Tadeusza Byrskich 
  3. Drzwi percepcji inspirowane powieścią Aldousa Huxleya duetu Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman
  4. Człowiek jaki jest, każdy widzi Marzeny Matuszak, w adaptacji Tomasza Walesiaka i w reżyserii Katarzyny Minkowskiej – koprodukcja z Nowym Teatrem w Warszawie 
  5. Skóra po dziadku Mateusza Pakuły w jego reżyserii w koprodukcji z krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa
  6. Protest kielecki. Do kogo należą Kielce? w reżyserii Jakuba Skrzywanka, we współpracy z Julią Nowak, Piotrem Szostakiem i Pawłem Sablikiem
  7. Koń na rycerzu Przemysława Pilarskiego w reżyserii Tadeusza Kabicza, na podstawie książki Sztuka obsługi penisa autorstwa Andrzeja Gryżewskiego i Przemysława Pilarskiego 

 

Osiem czytań scenicznych, których część przerodziła się w mikro-spektakle!

  1. Syn Jona Fosse w reżyserii Julii Nowak w ramach pierwszej edycji Rezydencji Dramaturgicznej Żeromskiego
  2. Kordian Juliusza Słowackiego w reżyserii Krzysztofa Głuchowskiego w ramach udziału w Narodowym Czytaniu 
  3. Bunt Władysława Reymonta w reżyserii Barbary Bendyk
  4. Utwory Marka Hłaski na podstawie prozy autora w reżyserii Wery Makowsx w ramach Roku Marka Hłaski
  5. Dlaczego miłość rani? Evy Illouz w reżyserii Joanny Bednarczyk
  6. Żeromski: backstage inspirowane Dziennikami Stefana Żeromskiego w reżyserii Weroniki Zajkowskiej w ramach drugiej edycji Rezydencji Dramaturgicznej Żeromskiego oraz obchodów Roku Stefana Żeromskiego 
  7. Siostry pisarza Renaty Głasek-Kęskiej w reżyserii Patryka Warchoła w ramach obchodów Roku Stefana Żeromskiego 
  8. Wszyscy o nas mówią na podstawie kolażu polskiej poezji queerowej w reżyserii Miry Mańki w ramach Miesiąca Dumy

 

Dwie wystawy w naszej nowej Galerii Foyer!

  1. Premiera studencka, czyli alternatywne wersje plakatów naszych spektakli, wykonane przez studentki i studentów Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w ramach działalności Studenckiego Koła Naukowego Plakatu i Grafiki Cyfrowej pod opieką kuratora wystawy dr. hab. Rafała Urbańskiego.
  1. Żeromski w Żeromskim – ekspozycja zbiorów unikatowych zdjęć, plakatów i recenzji z adaptacji scenicznych utworów Stefana Żeromskiego pod opieką kuratorską Grzegorza Cupera, bibliografa kieleckiego Teatru.

 

Cztery warte podkreślenia, wielowymiarowe wydarzenia cykliczne:

  1. 6. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny, podczas którego gościliśmy trzynaście spektakli z Polski, Niemiec i Francji. Częścią festiwalu były również trzy czytania performatywne, dwie debaty poświęcone istotnym zjawiskom w polskiej kulturze, spotkania z twórcami i twórczyniami oraz warsztaty teatralne.
  2. Forum Nowej Męskości zrealizowane w ramach zapowiedzi spektaklu Koń na rycerzu – wydarzenie skupiające się na dyskusjach z zaproszonymi gośćmi i gościniami, warsztatach, konkursach, ale nie tylko – podczas FNM prezentowano również spektakl, film i dragshow.
  3. Ponownie gościliśmy offowy Festiwal Widowisk Amatorskich i Młodzieżowych ZWIDY, czyli różnorodny przegląd spektakli, wydarzeń poetyckich i filmów. Do lokalnych twórców i twórczyń dołączyli artyści i artystki z Krakowa, Częstochowy i Łodzi.
  4. Zwieńczenie dwóch edycji wyjątkowej Rezydencji Dramaturgicznej Żeromskiego, podczas których laureatki Julia Nowak oraz Weronika Zajkowska zrealizowały szereg działań. Dwie różne rezydencje obejmowały między innymi: wyjazd zagraniczny, współprace dramaturgiczne przy spektaklach programowych Teatru, czytania performatywne czy też projekty własne. 

 

Ponadto program Rzeczpospolitej Miłości obfitował w cały szereg działań programowych:

  • spektakle z udogodnieniami dla osób niewidomych i niedowidzących, niesłyszących i niedosłyszących oraz z napisami w języku polskim, ukraińskim i angielskim
  • niania w Teatrze
  • gra miejska Stefan, prowadź! w ramach obchodów Roku Żeromskiego
  • warsztaty dla nauczycieli i dla młodzieży
  • warsztaty ABC Aktora dla dzieci, młodzieży i dorosłych
  • warsztaty teatralne Opowieści ze skrawków
  • prelekcje przed wybranymi spektaklami dla dzieci i młodzieży szkolnej
  • regularne zajęcia teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
  • zwiedzanie budynku Teatru z rysem historycznym
  • performatywne spacery po siedzibie Teatru
  • wiosenna joga w teatrze
  • świąteczne kolędowanie
  • spotkania w ramach cyklu Musimy porozmawiać
  • dyskusja Do kogo należą Kielce? we współpracy z UrbanLab
  • Klub Neurokłirowych Narracji – klub książki i speedrfiending we współpracy z Karoliną Szczypek w ramach ​​środków NeuroGrant FDO x Jim
  • gadżety, drukowany program sezonu 2024/2025, Karta Lojalnościowa Wizy 2024/2025

 

Rzeczpospolita Miłości siedmiokrotnie poszerzała swoje (zawsze otwarte) granice o gościnne występy podczas festiwali: 

  1. Ladodeja (instalacja performatywna VR) w reżyserii Oskara Sadowskiego podczas 16. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.
  2. Człowiek jaki jest, każdy widzi Marzeny Matuszak, w adaptacji Tomasza Walesiaka i w reżyserii Katarzyny Minkowskiej – koprodukcja z Nowym Teatrem w Warszawie, w ramach 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
  3. Baśń o wężowym sercu na podstawie powieści Radka Raka, w adaptacji Michała Kmiecika i reżyserii Marcina Libera w ramach 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
  4. Bez nadzienia tekst, koncepcja i wykonanie Ewelina Gronowska, opieka reżyserska Antonina Brühl podczas 4. Małej Czarnej – Festiwalu Monodramów Kobiecych w Bielsku-Białej.
  5. Bez nadzienia tekst, koncepcja i wykonanie Ewelina Gronowska, opieka reżyserska Antonina Brühl w ramach 8. Sopockich Konsekwencji Teatralnych.
  6. Niko, czyli prosta zwyczajna historia Joanny Mueller w reżyserii Zofii Gustowskiej podczas 6. Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego.  
  7. Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły w jego reżyserii podczas 24. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej w Sopocie.
  8. Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły w jego reżyserii na Gliwickich Spotkaniach Teatralnych.
  9. Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły w jego reżyserii w ramach 32. Mezinárodní festival DIVADLO w Pilznie. 

 

Nasza kielecka Rzeczpospolita Miłości została doceniona nie tylko głosami widzów i widzek czy też zalewem pozytywnych recenzji, ale również podczas przyznawania nagród:

  1. Podczas finału 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej wyróżnienia otrzymali artyści pracujący przy spektaklu Człowiek jaki jest, każdy widzi w reżyserii Katarzyny Minkowskiej – nagrodę aktorską otrzymał Kuba Golla, a wyróżnienie Tomasz Walesiak, autor adaptacji książki Marzeny Matuszak.
  2. W ramach 8. Sopockich Konsekwencji Teatralnych przyznano nagrodę Małej Konsekwencji i doceniono inteligentny dowcip, doskonały język i charyzmatyczną grę aktorską oraz spójną warstwę estetyczną i wizualną spektaklu Bez nadzienia – tekst, koncepcja i wykonanie Ewelina Gronowska, opieka reżyserska: Antonina Brühl.
  3. Spektakl Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły w jego reżyserii ponownie został obsypany szeregiem nagród, w tym: Nagrodą Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego podczas 24. Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej w Sopocie, Nagrodą Prezydenta Miasta Katowice za najlepszą reżyserię podczas 22. Ogólnopolskiego Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje oraz krakowską Nagrodą Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego.


Budynek naszego Teatru nie tylko cieszy oko widzek i widzów oraz osób spacerujących po urokliwej ulicy Sienkiewicza. Zdobyliśmy również nominację w dwóch prestiżowych konkursach architektonicznych:

  1. 29. Ogólnopolski Konkurs Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku
  2. Property Design Awards 2025

 

Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach był również w Waszych odbiornikach telewizyjnych i innych urządzeniach ekranowych! Emisji w Teatrze Telewizji doczekały się dwa nasze tytuły:

  1. Ale z naszymi umarłymi na podstawie powieści Jacka Dehnela, w adaptacji Michała Kmiecika i reżyserii Marcina Libera
  2. Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję Mateusza Pakuły w jego reżyserii

 

Sezon już po raz trzydziesty trzeci zamknął Plebiscyt Publiczności „O Dziką Różę”!

Kielczanki i Kielczanie, jak co roku, mieli możliwość obejrzenia wszystkich premier sezonu za symboliczną cenę. Podczas gali finałowej – poza przyznaniem statuetek Dzikich Róż – odbył się finał testu ze znajomości Rzeczpospolitej Miłości z pulą nagród w wysokości 17 000 złotych. Zwieńczeniem plebiscytu był koncert finałowy, który miał miejsce na wyremontowanym dziedzińcu. Gwiazdą wieczoru był duet MATYLDA/ŁUKASIEWICZ. 

Na tle wszystkich opisanych tu zrealizowanych przez nas wydarzeń jedna sprawa wciąż pozostaje niesfinalizowana – konkurs na kandydata na dyrektora Teatru. Ogłoszone w lutym, a przeprowadzone w kwietniu postępowanie konkursowe głosami większości członkiń i członków komisji zakończyło się zwycięstwem Jacka Jabrzyka – reżysera i zastępcy dyrektorki Teatru Zagłębia w Sosnowcu, który jednak nominacji dyrektorskiej nie otrzymał. Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że sytuacja ta mocno naznaczy końcówkę sezonu 2024/2025. Dziś, z nadzieją na jej szczęśliwy finał, rozpoczynamy sezon 2025/2026, który nazwaliśmy Spokojnie, to tylko awaria. Do zobaczenia w Teatrze!

Fot. Karpati&Zarewicz